Вчені знайшли причину безсоння у літніх людей

Вчені знайшли причину безсоння у літніх людей

Американські вчені пояснили, чому літні люди страждають від безсоння і часто прокидаються завчасно. Журнал Brain повідомляє про групу гальмівних нейронів, дефіцит яких призводить до розладу сну у людей похилого віку. Коротко про дослідження розповідається в прес-релізі Медичного центру Бет Ізраель Діконнесс (Бостон).

У 1996 році в бостонській лабораторії нейрофізіолога Кліффорда Сейпера (Clifford B. Saper) відкрили, що вентролатеральне преоптичне ядро (група нейронів) у щурів виступає в якості "важеля сну": воно відключає збудження центральної нервової системи у щурів, дозволяючи їм заснути. Експерименти над тваринами показали, що втрата цих нейронів призводить до важкого безсоння (час сну скоротився вдвічі).

У мозку людини є аналогічна група клітин - проміжне ядро. Воно розташоване в тій же ділянці мозку і володіє тим же гальмівним нейромедіатором (Галанін), що і вентролатеральне преоптичне ядро у щурів. Щоб довести роль проміжного ядра в управлінні сном, вчені звернулися до даних проекту "Раш", в ході якого починаючи з 1997 року відслідковується стан здоров'я тисячі пацієнтів від 65-річного віку і до самої їх смерті.

Сейпер і його колеги досліджували мозок 45 недавно померлих учасників проекту, визначили кількість гальмівних нейронів на момент смерті, а потім вивчили особливості сну пацієнтів в останній рік їхнього життя.

Між кількістю вентролатеральних преоптичних нейронів і розладами сну виявилася зворотна функціональна залежність: чим менше нейронів, тим більше "фрагментованим" був сон пацієнтів. Власники мінімуму таких клітин (менше трьох тисяч) спокійно лежали в ліжку менше 40 відсотків від усього часу, витраченого на нічний відпочинок (інші години вони переверталися і ходили по кімнаті).