Людині вперше пересадили чужі стовбурові клітини

Людині вперше пересадили чужі стовбурові клітини

Японський чоловік став першою людиною, якому пересадили індуковані стовбурові клітини від донора. Операція була проведена 28 березня в лікарні міста Кобе, повідомляє сайт журналу Nature, передає Republic.ru

Японець, якому зараз більше 60-ти років, страждає на макулодистрофію - пораження жовтої плями в сітківці ока, яке призводить до сліпоти. Щоб запобігти прогресуванню дегенеративних процесів, чоловікові пересадили індуковані плюрипотентні клітини, отримані зі шкіри анонімного донора.

Індуковані плюрипотентні клітини (induced pluripotent stem, iPS) отримують з сформованих клітин однієї з частин тіла. Їх "перепрограмовують" в ембріональний стан, а потім стимулюють до того, щоб вони розвинулися в ті клітини, які потрібні, щоб вилікувати хворобу. В ході операції в Японії таким чином були отримані клітини здорової сітківки ока, які потім підсадили пацієнтові.

Повідомляється, що операція пройшла нормально, організм реципієнта не відторгнув донорський матеріал.

Донорські iPS-клітини не можуть повністю генетично відповідати реципієнту. Як і у випадку з пересадкою органів, лікарі шукають максимально схожих донорів. В даний час фахівці, що працюють зі стовбуровими клітинами, створюють банк клітин, щоб підвищити шанс знаходження оптимальних донорів для пацієнтів. Банки клітин також дозволять скоротити час очікування при отриманні матеріалу для пересадки (щоб виростити плюрипотентні клітини, потрібно кілька місяців) і знизити вартість операцій.

Раніше, в 2014 році, в ході операції, проведеної також в лікарні Кобе, жінці пересадили клітини сітківки ока, сформовані з iPS-клітин, взятих з її власної шкіри. Тоді медикам не вдалося імплантувати цей матеріал іншому реципієнту, так як в клітинах були виявлені генетичні відхилення. Через 2,5 роки після процедури перша пацієнтка почуває себе добре, її зір не погіршився, повідомили вчені. Згідно з планом, затвердженим японським міністерством охорони здоров'я, подібні операції проведуть ще чотирьом пацієнтам.

Джерело: Republic.ru