Вчені заявили про виявлення найдавніших слідів життя на Землі

Вчені заявили про виявлення найдавніших слідів життя на Землі

Життя на Землі зародилося 4,1 мільярда років тому - на 300 мільйонів років раніше, ніж прийнято вважати в науці. На це вказує вуглець органічного походження, виявлений в мініатюрних кристалах. Однак біогенна природа цієї речовини викликала сумніви у багатьох вчених. Спірне дослідження представлено в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Геологи працювали з цирконами - кристалами з кремнію, кисню та цирконію, нерідко включаючі в свій склад інші мінерали. Їх цінність в тому, що вони на мільйони років переживають породи, де вони спочатку сформувалися. Так, найдавніші породи на Землі датуються чотирма мільярдами років, а циркони вченим зустрічалися і на чотириста мільйонів років старше. По суті, це єдине "вікно" до першої глави в історії Землі - гадею (катархею).

Геохімік Елізабет Белл (Elizabeth Bell) і її колеги аналізували циркони з масиві Джек Хіллс (Західна Австралія) - головне джерело гадейских мінералів. Вони знайшли в одному з цирконів (його датують 4,1 мільярдами років) включення вуглецю (графіт). Ізотопне співвідношення атомів вуглецю в графіті таке ж, як в органічних речовинах.

Хоча автори статті перераховують можливі абіотичні процеси, які могли б створити цей графіт, вони наполягають на тому, що ця речовина зародилася в органічних сполуках у відкладеннях, що потрапляли в мантію Землі в ході зіткнення тектонічних плит. Поки відкладення плавилися і перетворювалися на магму, температура і тиск перетворювали вуглець в графіт.

Якщо гіпотеза Белл підтвердиться, це буде новий доказ того, що рання Земля не була розпеченим пеклом з безперервним бомбардуванням метеоритами, а цілком сприятливим для життя місцем. Так, вчені вже впевнилися в наявності на ній рідкої води.

Однак наукове співтовариство поки зберігає обережність. У 2008 році ще один колектив учених знайшов "ознаки життя" в цирконії віком 4,3 мільярда років, але подальший аналіз показав, що вуглецеві включення потрапили в кристали вже в лабораторії. Белл і її колеги доклали всіх зусиль для того, щоб уникнути повторення цієї ситуації.

Критики також зазначають, що характерне для органіки ізотопне співвідношення може виникати і від багатьох абіотичних процесів. Наприклад, вуглець міг потрапити в циркон з деяких метеоритів. Крім того, ідентичні ізотопні маркери дають реакції Фішера-Тропша (вуглець, кисень і водень перетворюються на вуглеводні у присутності каталізатора), що активно проходили поблизу гадейских гідротермальних джерел.

Остаточно вирішити питання біотичного походження графіту в цирконії може допомогти Марс - на його поверхні збереглися породи старші чотирьох мільярдів років. Якщо вчені знайдуть сліди життя на Червоній планеті в той період, можна буде говорити і про життя на катархейскій Землі.