П'ять тисяч років тому люди вже вміли проводити операції з трепанації черепа

П'ять тисяч років тому люди вже вміли проводити операції з трепанації черепа

На території італійської провінції Понтеканьяно-Фаяно вчені виявили скелет людини, що жила 4900-4500 років тому. Унікальність знахідки полягає в тому, що на останках були виявлені сліди операції з трепанації черепа. Дослідники опублікували результати своєї роботи в журналі PLoS ONE.

Вченим вдалося з'ясувати, що причиною, що спонукала лікарів п'ять тисяч років тому зробити подібну операцію, було те, що пацієнт страждав від остеомієліту - гнійно-некротичного процесу, що розвивався в кістках і кістковому мозку, а також у навколишніх м'яких тканинах. Цей процес викликається виробляючими гній бактеріями. Один з методів лікування остеомієліту - проведення трепанації пошкодженої кістки, тобто просвердлення в ній отворів і видалення пошкоджених тканин і гною. Автори роботи вважають, що людина заразилася патогенними мікроорганізмами в результаті сильної травми правої стегнової кістки.

Череп пацієнта носить сліди просвердлених в ньому отворів, причому дослідникам вдалося визначити навіть те, що пророблені вони були гострим кам'яним предметом за допомогою обертань за годинниковою стрілкою, а хірург писав правою рукою. Висновки дослідників є переконливим доказом того, що люди, по-перше, вміли проводити операції з трепанації черепа вже п'ять тисяч років тому, а по-друге, розуміли причини виникнення остеомієліту та робили спроби його лікування. Втім, вчені стверджують, що ця спроба була невдалою: пацієнт помер саме від остеомієліту.