У Китаї виявлені останки найдавнішої "білки" і "крота"

У Китаї виявлені останки найдавнішої

Палеонтологи знайшли на північному сході Китаю останки двох стародавніх ссавців, один з яких мав пухнастий хвіст і жив на гілках дерев, а другий - мешкав у виритих ним норах, що робить їх найдавнішими "білкою" і "кротом".

"З кожною новою скам'янілістю нам стає все більше зрозуміло, що самі ранні ссавці були настільки ж різноманітні по своїй дієті, способу пересування та іншим рисам, як і їх сучасні нащадки", - йдеться у двох статтях, опублікованих у журналі Science.

"Схоже, що підстави сьогоднішнього успіху ссавців були закладені в самому початку їх еволюційного шляху", - заявив Чже-Сі Ло (Zhe-Xi Luo) з університету Чикаго (США).

Ло і його колеги виявили останки цих двох одночасно звичайних для нас і незвичайних істот, вивчаючи відкладення осадових порід, що залягають в північно-східній частині провінції Хебей. У цій місцевості залягають породи формації Тяоцзішань, що сформувалися в середині і в кінці Юрського періоду, 165-153 мільйона років тому.

Тут авторам статей вдалося знайти два скелети відносно невеликих ссавців масою в 18-20 грамів, з добре збереженими зубами, кінцівками і фрагментами черепа, які змусили їх по-новому поглянути на історію еволюції наших перших предків і те, як виглядала теплокровна фауна мезозою.

Перший з них, що отримав ім'я Docofossor brachydactylus ("копальний короткопалець" на суміші латині і давньогрецької), жив біля підніжжя дерев у лісах стародавнього Китаю приблизно 160 мільйонів років тому. По конституції тіла істота дуже нагадує звичайних кротів - потужні, широкі передні лапи з сильними і короткими пальцями були явно пристосовані для риття ґрунту. Як вважають вчені, "короткопалець" є найдавнішим видом ссавця, що веде підземний спосіб життя.

Друга знахідка вчених, Agilodocodon scansorius ("спритний повзун"), жив не під землею, а на гілках дерев та інших рослин Юрського періоду. Як пояснює Девід Гросснікл (David Grossnickle) з університету Чикаго, "розміри кісток кінцівок і пальців агілодокодона відповідають тим, якими володіють сучасні деревні ссавці, і різці говорять про те, що ця тварина харчувалася соком рослин".

За словами палеонтологів, відкриття найдавнішого "крота" і "білки" вбиває черговий цвях у труну колись популярної теорії про те, що ссавці Юрського і Крейдяного періодів були представлені скритними, нічними комахоїдними тваринами, що нагадували за своєю анатомією і способом життя щурів та інших гризунів.

"Ми добре знаємо, що для сучасних ссавців характерно вкрай широке розмаїття видів, але у нас не було жодних відомостей про те, чи змогли ранні ссавці досягти того ж. Ці скам'янілості демонструють нам, що перші ссавці дійсно займали самі різні екологічні ніші. Схоже, що динозаври не настільки сильно домінували в мезозої, як ми вважали раніше", - підсумовує Ло.