Вчені з'ясували принцип роботи мозку в процесі мислення

Вчені з'ясували принцип роботи мозку в процесі мислення

Група нейробіологів з Дартмутського коледжу (США) з'ясували те, які саме ділянки кори головного мозку активуються при вирішенні завдань, що вимагають активної участі уяви. У добровольців, яких просили подумки скласти з декількох частин складну фігуру, активно працювало відразу кілька зон лобової і тім'яної кори.

Докладніше про дослідження, проведене за допомогою магнітно-резонансного томографа, наводяться в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Дослідники поставили перед собою мету з'ясувати які специфічні ділянки мозку дозволяють людям здійснювати операції з уявними образами. Для цього вони показували 16 добровольцям (10 чоловіків і 6 жінок віком від 19 до 30 років) набори абстрактних фігур, які вимагалося або запам'ятати і потім впізнати серед кількох аналогів, або зібрати з менших частин, або, навпаки, розібрати на складові. Всі ці завдання випробувані виконували сидячи всередині магнітно-резонансного томографа, який реєстрував поглинання кисню в кровоносних судинах мозку: це поглинання посилюється при активній роботі нейронів і тому дозволяє вченим зробити висновки про активність тих або інших ділянок кори великих півкуль.

Просте завдання із запам'ятовуванням фігури c подальшим її упізнанням використовувалося в якості контрольного. Аналіз зібраного матеріалу дозволив зробити висновок про те, що активні маніпуляції з образами геометричних фігур вимагають участі 11 різних ділянок кори разом з підкірковими структурами. Специфічна активність мозку була максимальною в області зорової кори, в задній частині тім'яної області кори (одна з асоціативних зон), дорсолатеральна префронтальна кора, ділянка в задній частині тім'яної кори.

Ці дані свідчать про те, що мозок при операціях над уявними об'єктами задіює ті ж ділянки, які пов'язані зі сприйняттям реальних візуальних стимулів. У своїй статті вчені підкреслюють, що таке трактування результатів дослідів добре узгоджується з минулими спостереженнями інших колективів і підтверджує гіпотезу, яка була сформована ще до початку роботи. Дослідники припускали, що виявлять активність відразу в декількох зонах, розподілених по потиличній (де знаходиться зорова кора), тім'яній (асоціативні центри) і лобовій (вищі когнітивні функції) часткам кори. Нейробіологи також пишуть про те, що раніше активність багатьох цих зон у схожих завданнях була продемонстрована іншими вченими.

Використана авторами методика не дозволила виявити різницю між завданнями по збірці і розбиранні складених фігур, тому самі дослідники не говорять про встановлення однозначної відповідності між активністю мозку і вирішенням якого-небудь завдання. За їх словами, основним підсумком дослідів стало те, що була доведена важливість узгодження різних нейрональних мереж для роботи уяви, а не те, що вчені навчилися по активності мозку визначати те, що робить чоловік у даний момент часу.