Пухлини мозку спроможні створювати власні кровоносні судини

Пухлини мозку спроможні створювати власні кровоносні судини
 Дослідницькі групи з США та Італії представили докази того, що гліобластома, агресивна форма пухлини мозку, може самостійно утворювати кровоносні судини.

Близько 40 років тому американський онколог Джуда Фолкман опублікував програмну роботу, в якій виклав принципи боротьби з пухлинами шляхом обмеження кровопостачання. Медичне співтовариство прийняло оригінальну методику далеко не відразу, а перший представник нового класу протиракових засобів - авастин - з'явився на ринку лише в нинішньому столітті. Його та інші подібні препарати називають інгібіторами ангіогенезу (процесу формування кровоносних судин).

На жаль, ефективність авастину виявилася не дуже високою. Автори нових досліджень знайшли цьому логічне пояснення, встановивши, що значна частина (від 20 до 90 відсотків) ендотеліальних клітин, що вистилають кровоносні судини, в гліобластомі людини має ті ж соматичні мутації, що й пухлинні клітини. Коли вчені ізолювали підгрупу останніх, яка демонструє властивості стовбурових клітин, їм легко вдалося отримати ендотеліальні клітини в лабораторних умовах. Аналогічний результат дав експеримент на мишах, у яких з'явилися пухлини з судинами, створеними ендотеліальними клітинами людини.

Досліди показали, що «стовбуроподібні» клітини гліобластоми спочатку перетворюються в попередників ендотеліальних, а потім - в зрілі клітини. Хоча Авастин і впливає на другу стадію процесу, в першій фазі він марний.

У найближчому майбутньому дослідники спробують з'ясувати, наскільки добре розвинена здатність самостійно забезпечувати себе судинами у інших типів пухлин. Варто зауважити, що в статті, опублікованій в American Journal of Pathology, схожі явища ще десять років тому були описані на прикладі клітин меланоми.