Знайдено генетичні причини природного імунітету до СНІДу

Знайдено генетичні причини природного імунітету до СНІДу
 Вчені виявили генетичні особливості, завдяки яким організм деяких людей може протистояти розмноженню вірусу імунодефіциту (ВІЛ) та запобігати розвитку СНІДу, що допоможе створити нові ліки від цієї хвороби.

Про це йдеться у статті, опублікованій у п'ятницю в журналі Science.

Автори дослідження проаналізували геноми більше 900 чоловік, що належать до числа так званих ВІЛ-контролерів - людей, інфікованих ВІЛ, однак володіють імунною системою, здатною від природи протистояти розмноженню вірусу. В результаті їм вдалося виявити невеликі варіації в структурі білка, що допомагають імунній системі виявляти і «позначати» інфіковані клітини.

Природною стійкістю до ВІЛ обдарований приблизно кожен 300-й інфікований. Для того, щоб виявити причини, які дозволяють цим людям, незважаючи на наявність вірусу в крові, залишатися здоровими, група вчених під керівництвом Брюса Уолкера (Bruce Walker) з Центрального госпіталю Масачуссетса дала в 2006 році початок масштабному дослідженню, метою якого було вивчення їх ДНК.

«Мені спало на думку, що ми можемо створити базу даних, працюючи безпосередньо з лікарями-терапевтами по всьому світу і запрошуючи виявлених ними ВІЛ-контролерів у наш госпіталь для обстеження», - прокоментував Уолкер своє дослідження в інтерв'ю Nature News.

У своїй роботі вчені відстежували невеликі варіації ДНК - поодинокі заміни «літер» в послідовності - у всьому геномі людини, які потім за допомогою статистичного аналізу намагалися пов'язати зі здатністю імунної системи людини контролювати поширення ВІЛ в організмі.

Так вченим вдалося виявити приблизно 300 «підозрілих» ділянок, всі з яких перебували у фрагменті геному, що відповідає за синтез білків, залучених до вироблення імунної відповіді на чужорідні об'єкти в крові людини.

За допомогою додаткового математичного аналізу вченим вдалося скоротити список із 300 позицій до чотирьох, на підставі чого група Уолкера зуміла виявити варіації амінокислот у структурі одного з білків, так званих HLA-B, що дозволяють ВІЛ-контролерам зберігати здоров'я.

Білок HLA-B може «позначати» клітку, інфіковану вірусом, спрямовуючи на неї дію імунної системи. Цей білок «вміє» захоплювати невеликі білкові фрагменти, синтезовані вірусами після проникнення в клітину, і переносити їх на поверхню клітинної мембрани, що робить клітину «поміченої» і зумовлює її подальше знищення.

П'ять із шести виявлених амінокислот задіяні в структурному фрагменті HLA-B, виконуючому захоплення білкових фрагментів, вони називаються пептидами. Вчені сподіваються, що, зрозумівши в майбутньому точний механізм роботи цього фрагмента HLA-B, вони зможуть навчитися його контролювати і розроблять вакцини, що дозволяють поліпшити імунну відповідь організму людини на присутність ВІЛ в організмі.