Тварини втратили два гени при еволюційному переході від риб

Тварини втратили два гени при еволюційному переході від риб

Вчені вважають, що втрата двох генів могла стати важливим кроком в еволюції наземних хребетних і в розвитку кінцівок на замість плавців у стародавніх тварин.

Такі дані опубліковані в четвер у журналі Nature.

Утворення плавців у риб і кінцівок у чотириногих хребетних на ранніх стадіях розвитку організму проходить складним чином. Проте потім апікальний ектодермальний гребінь (АЕГ), особливе потовщення на зачатку майбутньої кінцівки, що регулює її розвиток, у риб утворює подовжений плавник, який підтримують в прямому положенні тонкі рогові нитки, актінотріхії.

Доктор Марі-Андре Акименко з університету Оттави (Канада) та її колеги досліджували білки актінодини, які входять до складу еластоїдина, «будівельного матеріалу» для рогових ниток, які підтримують плавець. Вони з'ясували, що два гени, що кодують ці білки, є тільки у деяких видів риб, але відсутні у чотириногих.

«Ми виявили, що еквівалентних генів для кінцівок немає, і з цього випливає, що вони могли бути втрачені в ході еволюції», - цитує Бі-Бі-Сі доктора Акименко.

Учені спостерігали за процесом розвитку плавців у ембріонів риби Danio rerio і виявили два гени, 2-F11 і 2-H06, що кодують білки з невідомими функціями. Ці білки, як з'ясували дослідники, входять до складу еластоїдина, потрібного для формування повноцінного плавця. Схожі гени група Акименко виявила і у слонової акули, дуже стародавнього виду риб.

«Існування гена, що кодує актинодїн, у слонової акули показує, що це давнє сімейство генів хребетних, яке у надкласі чотириногих зникло або дуже сильно змінилося», - пишуть вчені в статті.

Щоб підтвердити значення знайдених генів, вчені «вимкнули» у ембріонів обидва гена і виявили, що плавці в цьому випадку виходять «усіченими», коротшими і без рогових ниток. За їхнім припущенням, втрата цих генів могла стати важливим кроком в еволюції наземних хребетних і розвитку кінцівок на місці плавників.